23 Mayıs 2025

İstidraç Nedir?

   Kişi inatla istikbarla yol alınca bir süre sonra istidraç başlıyor. Allah azze ve cellenin gösterdiği ayetlerine rağmen insanın kendisini deforme etmeyi, hilkatiyle çatışmayı ısrarla seçmesi, bunu sürdürmesi; istidraç.. O kırmızı çizgiyi geçtikleri için Cenâb-ı Hakk’ın sağladığı tüm imkanları tükettikleri için ve belli ki Cenâb-ı Hak onlara daha ne kadar imkan sağlarsa sağlasın asla geri dönmeyeceklerinin anlaşıldığı süreçler bunlar. İstidraç geliyorsa artık o kişiden adam olmayacağının Cenâb-ı Hakk’ın ilminde belli olduğu zamanlar yaklaşmış demektir. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

22 Mayıs 2025

Rahmet Kapısı Açık

   Ne kadar kötü duruma düşersen düş Yaratıcı’ndan ümidini kesme. Çünkü şeytanın asıl altın vuruşunu o zaman yersin. 

   Şeytanın da işi zor. Çünkü ele geçirmek için o kadar vesvese verdiği adamı kaybetmesi bir anlık Rabbine dönmesine bağlı. Bir anlık “Bu günahı artık yapmak istemiyorum” demesine bağlı. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

20 Mayıs 2025

Engel Bilgi Eksikliğinde Değil

   Allah azze ve celleye doğru adım atmamanın önündeki engel görememek değildi, bilgi eksikliği değildi. Dün de değildi, orta çağda da değildi, Hz Nuh’un (as) zamanında da değildi. Adım atmamanın önündeki engel insanın Yaratıcı’yı itiraf etmek hususundaki büyüklenmesi. O’nun (cc) büyüklüğünü dile getirip O’na (cc) saygı duymaktan kaçınması, kendisinin büyüklenmesi. O yüzden Allah azze ve celle hep Hz Adem (as) ile İblis’i anlatır. Söz dinlemeyen İblis niçin Cenâb-ı Hakk’a secde etmedi? Çünkü İblis “Benim Adem’e secde etmem gerekmez. Onu topraktan yarattın beni ateşten” dedi, Cenâb-ı Hakk’a diklendi. 

  Sahibe boyun eğmekten uzak duran kişinin engeli ne geçmişte eksik bilgiydi, ne bugün eksik bilgidir. Dünün kafirleri de bilgi eksikliğinden kafir kalmadılar; bugünküler de bilgi çokluğundan gördüğünüz gibi Mü’min olmuyorlar!


  ‘Hani, meleklere, “Âdem’e secde edin” demiştik. İblîs’in dışında hepsi secde ettiler. İblîs, “Ben, çamurdan yarattığın kimseye secde eder miyim!” dedi. Ve ekledi: “Şu benden üstün kıldığına bak! Yemin ederim ki eğer beni kıyamete kadar yaşatırsan, az bir kısmı dışında, onun neslini peşime takacağım!”’ (İsra Sûresi-61,62)


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

19 Mayıs 2025

Asla Ümitsiz Olma!

   Allah azze ve celle hiç bir kulunu baştan cehennemlik ederek, rahmetinden kovarak yaratmamıştır. Bunların en kötüsü Firavun. Firavun’a Hz Musa’yı gönderirken bile dedi ki “Yumuşak söyle. Belki öğüt alır veya çekinir.” (Tâ-Hâ Sûresi,44)

   Dolayısıyla Allah azze ve cellenin rahmetinin bize artık ulaşmadığı, bizim artık yüzümüzün kalmadığı yerde şeytan bize altın vuruşuna hazırlanıyor demektir. Buna asla evet dememeliyiz. Rabbimizin rahmetinden asla ümit kesmemeliyiz. Cenâb-ı Hak bunu bize böyle emretti ve dedi ki: “Allah’ın rahmetinden ancak kafirler ümidini keser. (Yusuf Sûresi, 87)


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

18 Mayıs 2025

Kötülük Tahakkuk Etmeli Ki..

    “Bunca zülmü yapan zalimin bunları yapabildiği yerde herhalde sistemsel üst bir Kudret ya yok, ya da varsa iyi değil, bu zulümlere rıza gösteriyor” demeye vardıran bir şeytani vehim dünyada kendisine şu anda alan açmaya, zihinleri meşgul etmeye ve insanları Yaradan’a asi olup, baş kaldırıp hatta O’nu (cc) yok sayıp buradan çifte kazanç sağlamaya çalışıyor. Allah (cc) olsaydı bu mezalimi yapamazdı demeye bir propaganda vesilesi yapmaya çalışıyor. 

   Bu dünya iyilerin iyi olabildiklerini dışa vurdukları bir yer. Ama kötülerin de ne denli kötü olabildiklerini dışa vurabildikleri bir yer… Kötüler kötülüklerinde varmak istedikleri yere kadar gidebilecekler. Kötülük tahakkuk etmeli ki cürüm istihkak edilmiş hak edilmiş olsun. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

Doğruda Sabır, Sözde Sınav

   Bazen şahsımıza değil de savunduğumuz fikirlere karşı aleyhte, zıt, onları karalayıp boşa çıkarmaya çalışan iftiralar ve menfi düşünceler karşısında feverana kapılıyoruz. Allah azze ve celle Hakk’ın Sahibiyken Hakk’ın Kendisiyken O (cc) insanlara hürriyetini tastamam bu ortamda yaşatıyorsa, bizler Allah azze ve cellenin sadece bir kuluyuz ve o Hakk’ı sadece başkalarıyla paylaşan ve kendi dairemizde sorumlulukla yaşayan birer varlığız. Hakk’ı ifade eder, başkalarına paylaşır, bundan ötesine elimiz varmaz. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

17 Mayıs 2025

Önce Kendinizi Kurtarın

   Gençler diyorlar ki; “Sen sanki cennete gidiyormuşsun da ben gelemiyormuşum” gibi bir dil kullanıyorsunuz.. Haklılar.. Gençlerimize karşı böyle bir dil kullanamak ne kadar doğru? Cenâb-ı Hak önce kendinizi kurtarın diyor: “Ey iman edenler! Kendinizi ve ailenizi, yakıtı insanlar ve taşlardan olan ateşten koruyun.” (Tahrim Suresi,6)


  Belki biz kendi kaygımızı sahici yaşasak çocuklar bize bakarak daha çok şey öğrenecek: “Bu cehennem nasıl bir yer ki ben doğdum doğalı babam bunun kaygısıyla yaşıyor. Ya ceheneme gidersem diye ödü patlıyor haramdan uzak duruyor. Ya cennete gidemezsem diye malından infak ediyor. Bize bırakacağı maldan nicesini infak etti öteye yatırım olarak yaşıyor.”

   Biz böyle değiliz ki.. Biz kuru bir gençlik güzellemesi yapıyoruz. Kendimizi kurtarmışcasına onları da bize benzetmenin yaklaşımını sergiliyoruz. Bu da onların nazarında hoş karşılanmıyor. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

 

16 Mayıs 2025

Geçici Olan Dünya Aldatır

   Mutluluk Cenâb-ı Hakk’ın lütfettiği kadar ve O’nun elinde olan bir şeydir. İç sistemlerimizi yaratan yüce Sahibimiz nerede nasıl bir haz uyanacak, nasıl etkileşecek hepsini O kurmuş, dolayısıyla ayar mekanizması da O’nun elinde. 

   “İyi bir üniversite okuyacağım, iyi bir mesleğim olacak, arabanın en iyisine bineceğim o arabayla en iyi tatili yapacağım, zaten evliliğim çocuklarım da çok iyi olacak, mutluluğu söke söke almak üzereyim” düşünceleriyle bir yola giriyorsun. Ama o elde etmek istediğin şeyleri hem elde etmen garanti değil, hem de elde ettiğinde o düşündüğün hazza, mutluluğa, sonuçlara yol açması garanti değil. O aradaki ilişki doğrusal değil yani..

   Hayattaki en büyük illüzyon, en büyük yanılgı imkanlar ile mutluluklar arasında bir doğrusal ilişki olduğunu sanmak. İmkanları, bizde mutluluğa, güven haline, huzura açacağı düşüncesiyle kovalıyoruz. Daha fazla nakit para daha fazla mutluluk diye bu ilişkiyi mutlak zannediyoruz. Cenâb-ı Hak da yok diyor o öyle değil, Biz içeriden durumu değiştiriyoruz, iç ayarlara müdahale ediyoruz dışarıdan yediğinden haz almıyor. 


  Onların malları ve evlâtları seni imrendirmesin; çünkü Allah onlara dünyada bütün bunlarla eziyet vermeyi ve canlarının da inkârcı olarak çıkmasını murat ediyor.” (Tövbe Sûresi,85) 


    Her şeyin yönetimini bizi Var Eden Allah azze ve cellenin elinde. Bunun bilincinde olmaz isek o zaman varlıklı koşullar mutluluklara yol açar yanılgısına gireriz. Bunun tam tersi de yanılgıdır; yoksunluk da imkansızlık da huzursuzluk ve acı verir gibi sanırız. Halbuki o kısmı da öyle değildir. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

15 Mayıs 2025

Başka Kapılarda Kölesin

    İnsanların çoğu çıkarı karşılığında kendisini satar. Ama kişi kendini Allah azze ve celleye satarsa Cenâb-ı Hak ona özgürlüğünü bahşeder. Cenâb-ı Hak ebedi bir eman veriyor. 

   Allah azze ve celleden gayrı kendinize kime satarsanız özgürleşemezsiniz. Onlar satın alır, süründürürler.. Zaten etrafımızdaki herkes bizi kurban almak isteyen kimseler gibidir hele ki Cenâb-ı Hak ile olan münasebetimize kadar uzanıyorlarsa… 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

14 Mayıs 2025

Ki Hak Ettikleri Açığa Çıksın

    Dünya, kötü olmak isteyenlerin olanca kötü olabilmelerine imkan sağlaması gereken bir yer olmalı. Çünkü kişinin içindeki kötülüğe imkan verecek ki yoklansın.. Eğer kötülüğün önü limite edilecek olsa iyilik mecburi istikamete dönüşür. Cenâb-ı Hak kötülüğe giden bütün mecraları kapatmış olsa hiç kötülük yapılamaz ve insan kötülük yapmak istese bile mecbur iyi kalır. Bu doğal ve serbest bir yoklanma ortamı değildir. 


   Sen Allah’ı zalimlerin yaptıklarından gafil sanma, onlara süre veriyor imkan tanıyor (Alıntı: İbrahim Sûresi 42) Ama bu imkanın önü ecel ile kapalı…


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

13 Mayıs 2025

Kibirle Yükselen İsyanla Düşer

    Her bir tefritin uyduruk bir “felsefesi” var. Ve buna sığınan insanlar uygulamadaki tefride kendince yol buluyorlar. İnsanlar dini, Cenâb-ı Hakk’ın emir ve yasaklarını, helal ve haramlarını ve özellikle ibadete dair yükümlülüklerini gereksiz şeyler olarak görüyorlar. Bunları hiç sahiplenmedikleri halde Allah azze ve celle katında sözüm ona iyi olabileceklerini ve bunun da muaşeret ile, kalbi temiz olmak ile yapabildiklerini düşünüyorlar. Bu ibadetteki tefrit durumu çok yaygın. Dolayısıyla şeytan onlara “ya ibadetlere gerek yok siz iyi adamlarsınız zaten. Sizin kalbiniz temiz” diyor ve onlar da Cenâb-ı Hakk’ın helaline haramına ne giyimde kuşamda, ne yemede ne içmede hiç dikkat etmeksizin kendilerini iyi sayıyorlar. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

12 Mayıs 2025

İblis Yoldan Saptırır

   Sonsuzluğu bize Allah azze ve celle vadetti, sonsuzluğa bize Allah azze ve celle verebilir. Biz sonsuzluğu şeytanın elinden Allah azze ve celleye rağmen kestirme bir yoldan bulamayız. Haram yollara girip de ellerine imkanlar geçenler mutlu olamamışlar ve herkes gibi de toprak olmuşlardır. Allah azze ve cellenin bize vâdettiği sonsuz geleceği düşünce dünyamızın ufkuna koyup, her sabah onun orada durduğundan emin olmak zorundayız. Çünkü niyetimizi çalmak, bozmak isteyen amansız bir düşmanımız var. Muradımız asla dünya olamaz. Akleden biz insanların muradı sadece cennet olabilir, Cenâb-ı Hak bizi onlardan eylesin. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

11 Mayıs 2025

Gördüklerin Görmediğini Anlatır

   İslam ile batıl dinleri asla karıştırmayın.  Eşyadan, cansızdan ilah seçenlerle biz nasıl bir oluruz, hayvandan, böcekten, çiçekten ilah seçenle biz nasıl bir oluruz? İnsandan, cinden ilah seçenlerle biz nasıl bir oluruz? Biz niye farklıyız; biz her şeyi yaratanı ilah olarak biliyoruz. Çünkü biz bir varlığın içerisindeyiz ve bu varlığın bir var edicisi olması gerektiğinin bilincindeyiz. Yokluktan varlık öngöremiyoruz, yapanı olmayan bir varlık da öngöremiyoruz; bu bütün tecrübelerimize aykırı. 

  Hayatımızın en pozitif tecrübesini hayatın kendisine tatbik ettiğimizde mi biz rüya görmüş, bir yalana adanmış oluyoruz? Tam tersi; hayatta her şeyde karşımıza çıkan ve asla istisnası bulunmayan tecrübemizi hayata uygulamazsak biz o zaman kendimizi kandırmış oluruz. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

10 Mayıs 2025

Onlar İçin Her Yön Mübahtır

“Sahibi ve Mevlası olmayanların ne bir başlangıç noktası vardır ne de bir ilerleyişi. Onlar için her yön mübahtır.”


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

09 Mayıs 2025

En Yakınlarınla Sınanırsın!

Cenâb-ı Hak dedi ki:

“Ey iman edenler! Eşlerinizden ve çocuklarınızdan da size düşman olanlar vardır, onlardan sakının.” (Teğabun,14)

“Biz sizi birbirinizle sınıyoruz.” (Furkan,20)


Sevdiğimizin, çocuğumuzun, patronumuzun Cenâb-ı Hakk’ın hükmüne aykırı bir şeyle bizden talepte bulunması ve bizim bunu yerine getirmemizi istemesi tam da bizim sınavımızın yaşandığı bir andır. O çocuk da bunun içindir, etraftaki ortam da bunun içindir. O an sahip olduğumuz bu imkan da (hangi imkanla bu talebi yerine getireceksek) elimizde bunun için hazır edilmiştir. Hepsi bizim tercihimizin Cenâb-ı Hakk’a itaate vefa göstermekle, o itaatten koparak bir başkasına itaat edip Cenâb-ı Hakk’a asi olmayı göze almak arasındaki tercihimizde gerçekleşir. O bakımdan Cenâb-ı Hakk’ı umursamayan, O’nu hayatında bir kul olarak teslimiyet ile itaati yaşamak istemeyen kimselerin sırt dönerek Allah azze ve celleyi dikkate almadıklarında Cenâb-ı Hak kendisi gibi zalimlere kul eder onu… 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR

08 Mayıs 2025

Halk İçin Değil; Hakk İçin İyi Ol!

   İhsan, Allah azze ve celleye kulluk etmendir. 

   Müşterisine, komşusuna iyi olana, caddede sokakta iyi davranana  “iyi insan” diyorlar. Bizim nazarımızda iyi kimse önce Allah azze ve celleye iyi olan, sonra O’nun rızası için kullara iyi davranandır; iyiliğin tarifi bu! 

Rabbine kötü olduktan sonra, Cenâb-ı Hakk’ı tanımadıktan sonra, Allah azze ve cellenin hakkını bilmedikten sonra kulun hakkını biliyormuş gibi yapan riyakarların kadri kıymeti yoktur. Riyası nereden belli? Çünkü içtenlikli olsa önce üzerinde en çok hakkı bulundan Rabbini tanırdı. Yaratan’ı aradan çıkararak ilişkiler geliştiren adamın hangi iyiliğinden bahsedeceksin? 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

İnsanın Anlam Arayışı 2.11.2024

İnsanın Anlam Arayışı | 20.11.2024


Dersten Kısa Notlar: 


-“Gerçek şu ki insan, kendini kendine yeterli gördüğü için çizgiyi aşar.” (Alak,7)


İnsan kendini müstağni gördüğü zaman taşkınlık yapar. Yani kendisini kendisine yeter gördüğü zaman, hem Cenâb-ı Hakk’a hem kullara karşı büyüklenir. Gücün böyle zehirleyici etkisi var. Cenâb-ı Hak zaten bu gücü bize nasıl davranacağımızı ölçmek için hazırlamış. Kişi gücü ile seni eziyorsa Muztaz’af tarafta kalmışsın demek..


-Güç hazırlamak Allah’ın (cc) emridir. 


-En çok istihzafa uğrayanlar peygamberlerdir. 


-Zayıf düşürülen muztaz’aflar bir yol bulup o baskının etkisinden çıkmaya çalışmalıdır. 


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

👇🏻👇🏻👇🏻

https://youtu.be/OSi5-EQW3d0?si=1oHDVHvr16STn_U6

07 Mayıs 2025

Enbiya Sûresi | 2.2.2025

ENBİYA SÛRESİ

2.2.2025 tarihli dersten kısa notlar:


Enbiya 95: “Helâk ettiğimiz bir belde için artık dönüş imkânsızdır; onlar geri ­dönemeyeceklerdir.”


-Bu yolculuk, bireyin kendini kurtarabildiği bir süreç olup, olabildiğince de etrafına etki edebildiği bir süreçtir. Yaşamak ve yaşadığı kadar da etrafıyla paylaşma sorumluluğu ölünceye dek sürer.


-Ayetler, akledecek olan kimseler için Cenâb-ı Hakk’ın yeryüzüne yerleştirdiği delillerdir, işaretlerdir, bilimlerdir…


-İstiklâl, ancak Hakk’a tapanların hakkıdır. Allah(cc), Kendisine gereğince iman etmeyen zalimlerin elinden izzetlerini, özgürlüklerini çeker alır ve onları zelil kılar. Çünkü izzet, ancak ve ancak Allah’ın izzetine sığınmakla sürdürülebilen bir nimettir.


-Dünyanın geçer akçe oluşu, iradi yanımız var olduğu sürecedir. İradi yanımız kaldırıldığı an, dünyanın hiçbir geçeri de ederi de bir anlamı da kalmayacaktır.


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

👇🏻👇🏻👇🏻


https://www.youtube.com/live/W4YRJFLrB98?si=EYp7jaWVEvR63gM0

06 Mayıs 2025

Müstekbir Kimdir? | 6.11.2024

İstikbar Nedir, Müstekbir Kime Denir? | İnsanın Anlam Anlayışı | 6.11.2024


Dersten Kısa Notlar: 


-Müstekbirlerden neden Allah’a (cc) sığınmak gerekir? Çünkü bunlar vahşi varlıklardır. Dünya insanı vahşileştirir. 


-Cenâb-ı Hak hangi imkanı veriyorsa onu kontrol edebilecek şekilde kulunu donatır, onu destekler. Kul yeter ki kontrol etmek istesin ve Cenâb-ı Hakk’a sığınsın. “Ya Rabbi Sen bana güç ver, içimde oluşan büyüklenmeyi kontrol edebileyim.” Diye kul Rabbi ile irtibatı kurmaya başladıktan sonra zaten başarılı olur. Kul kendi başına zaten başaramaz. Rasûlullah sallâllâhu aleyhi ve sellemin dediği gibi hiç bir şey kolay değil sadece Rabbimizin kolaylaştırdıkları kolay. 


-Ya Rabbi büyüklenmeye karşı kendimi zapt etmemi sağla. Bana sekinet indir. 


-İnsan kendini müstağni, ihtiyaçsız gördüğünde taşkınlığa adım atar. Alemlerin Rabbine ihtiyacı olmadığını düşünür. Hasta olup iyileşse bile “yendim hastalığı” diyor şifa veren Cenâb-ı Hak değilmiş gibi. Atalarından ne kadar sağlıklı gen taşıdığını veya ne kadar sağlıklı beslendiğini anlatıyor. Minnetini Cenâb-ı Hakk’a ifade etmiyor çünkü bu onun enaniyetine dokunuyor. İnsan gerçekten burnu dik bir varlık…


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

👇🏻👇🏻👇🏻


https://youtu.be/C_sml1kffTQ?si=B5p9ojseEJpvWUXo

İslam Mücahidinin Özellikleri

Kur’an’a Göre İslam Mücahidinin Özellikleri | İnsanın Anlam Arayışı | Dost TV | 23.10.2024


Dersten Kısa Notlar: 


-Herkes canını verecek bir fırsata kavuşamayabilir ama herkes bunu göze alabilecek bir kıvamda kendi iç bütünlüğünü hazırlamış olmalı. Hatta Rasûlullah sallâllâhu aleyhi ve sellemin söylediğine göre buna hevesli olmalı “keşke bize de Allah yolunda can vermek nasip olsa” diye..


-“Size karşı savaşanlarla siz de Allah yolunda savaşın, fakat aşırılığa sapmayın; Allah aşırılığa sapanları sevmez.” (Bakara Sûresi-190)


-İslam mücahidinin ilk özelliği şeksiz şüphesiz imanı. Allah yolunda ölebilmesi onun en büyük sevdasıdır. Hak Teala uğrunda cihad ettiği bilincini büyük bir şeref sayar, öne atılır. 


-İslam mücahidlerinin bir başka özelliği de korkusuz olmaları, Allah azze ve celleden başka hiçbir şeyden korkmamaları. Dünyayı ahirete tercih etmemeleri, önceliklerinin ahiret olması…


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

👇🏻👇🏻👇🏻


https://youtu.be/-xGxCyhttn0?si=Y0JWczeFo7qRsydg

05 Mayıs 2025

Cihad Nedir? | 16.10.2024

Cihad Nedir? Mücahid Kime Nedir? | İnsanın Anlam Arayışı | Dost Tv | 16.10.2024


Dersten Kısa Notlar: 


-“Müminlerden -özür sahibi olanlar dışında- oturup kalanlar, malları ve canlarıyla Allah yolunda cihad etmekte olanlara eşit olamazlar. Allah, malları ve canlarıyla cihad edenleri, derece bakımından oturanlardan üstün kıldı. Gerçi Allah bütün müminlere o güzel geleceği vaad etmiştir, ama mücahidleri -çok büyük bir karşılıkla- oturanlardan üstün kılmıştır.” (Nisa Sûresi-95)


-Cihad, cehd etmek yani çaba göstermek. Cenâb-ı Hakk’ın yolunda, uğrunda ortaya konan her türlü çaba.. Kişinin malını ve canını harcaması..


-Allah azze ve celle yolunda canını vermeye hazır bulunmuşluk imanın bir sonucu. 


-Allah yolundaki her türlü çaba, cihad konusudur. 


-Kişinin nefsine karşı bir çaba ortaya koyması da cihad… 


-“Allah mü'minlerden, kendilerine vereceği cennet karşılığında canlarını ve mallarını satın almıştır. Onlar Allah yolunda savaşırlar, öldürürler ve öldürülürler.” (Tevbe Sûresi-111)


Hfz. Prof. Dr. Halis AYDEMİR 

👇🏻👇🏻👇🏻

https://youtu.be/TTCY43dvI8E?si=37ChyoPOKAoZMSft